In dit artikel nemen we u mee in de wereld van I_Site, een vlootbeheersingssysteem voor Toyota intern transport materiaal. Waarom is er de behoefte ontstaan aan vlootbeheersingssystemen en wat houd dit in? En belangrijker nog, wat is hier de toegevoegde waarde van? Lees snel verder en neem contact op met G&T voor advies in uw situatie!
Waarom I_Site?
Met I_Site krijgt u door middel van een app inzicht in uw vloot en de middelen om te kunnen sturen. De inzet van de trucks wordt inzichtelijk gemaakt waarbij teamleiders of leidinggevenden de controle hebben op de schok-registratie en batterijonderhoud.
Bij logistieke operaties kunnen schade aan machines, omgeving, mens en goederen soms tot grote frustraties uitgroeien omdat men geen grip op de situatie krijgt. De kosten die hierbij komen kijken kunnen de pan uitrijzen, daarnaast komt de bedrijfszekerheid in het geding bij stilstand!
Bij een schade veroorzaakt met intern transport zijn de schadekosten aan het materieel vaak maar een fractie van de totale kosten. Een vuistregel is dat schade aan de truck met een factor 7 vermenigvuldigd kan worden om een inschatting te krijgen van de totale kosten. Dit betekend dat een schadepost aan de truck van €5.000.- op termijn €35.000.- kan kosten.
Wat houd I_Site in?
I_Site is een vlootbeheersingssysteem waarbij leidinggevenden toegang krijgen tot een portal of app. De trucks zijn uitgerust met hardware wat de truck ‘smart’ maakt. Onderdeel van deze hardware is een schok-registratiesensor. Bij botsingen registreert deze sensor de klap en afhankelijk van de klantwens kan het gedrag van de truck beïnvloed worden na een schok.
De leidinggevende krijgt een melding via de app. De truck kan bijvoorbeeld alleen nog op langzame snelheid rijden, en claxonneert, totdat de leidinggevende is gearriveerd bij de calamiteit en de truck na een inspectie weer vrijgeeft. Andere instellingen na een zware schok zijn mogelijk. In deze situatie worden medewerkers ter verantwoording geroepen bij oneigenlijk gebruik. Wat in de praktijk doorwerkt tot nettere omgang van het materieel.
Naast de schoksensor, bevat I_Site diverse hulpmiddelen om de veiligheid en productiviteit in de operatie te verhogen. Denk hierbij het gemakkelijk aanpassen van de rijeigenschappen en hulp bij storingen op afstand, gemakkelijke analyse-mogelijkheden om batterij-status en schokken te visualiseren en alsmede inzicht in foutcodes per truck. Verder kan er gebruik gemaakt worden van locatiebepaling zodat gevarengebieden inzichtelijk te maken.
Wat is de toegevoegde waarde van I_Site?
Kosten
Met I_Site hebben warehousemanagers de tool om te sturen op de werkvloer. De kosten worden beheersbaar door de mogelijkheid om te sturen op botsingen, medewerkers worden ter verantwoording geroepen wat zorgt voor minder oneigenlijk gebruik. Het eenvoudig verkrijgen van rapportages zorgt er voor dat op de langere termijn ook het dagelijks gebruik en accu-onderhoud bijgehouden kan worden.
Productiviteit
Doordat er direct geacteerd kan worden bij zware schokken en er verschillende rijeigenschappen per medewerker ingesteld kunnen worden, gaat de stilstand omlaag en hiermee de productiviteit omhoog.
Veiligheid
Medewerkers verkrijgen toegang tot de machines met een unieke pin-code of bijvoorbeeld de toegangsdruppel van het pand, gekoppeld aan rijprofielen. Een flexwerker kan de toegang op een vorkheftruck geweigerd worden maar wel een elektrische pallettruck bedienen. Daarnaast zou de elektrische pallettruck een andere rijsnelheid mogen rijden dan bij een vaste medewerker.
In I_Site kunnen de rijbewijzen en het verlopen hiervan bijgehouden worden, wat er voor zorgt dat de kennis up to date is en iedereen bevoegd blijft om met het intern transport materieel te werken.
Milieu en Mens
Machines en batterijen gaan langer mee door de mogelijkheid van analyseren en sturen, schades worden beperkt en ziekteverzuim wordt verminderd.
Benieuwd naar alle mogelijkheden? Neem nu contact op met G&T voor een vrijblijvend adviesgesprek.